pondělí 21. dubna 2014

Dojem z knihy: Hra o trůny (George R. R. Martin) / Píseň ledu a ohně #1

Vydalo: Nakladatelství Talpress, 2013

Anotace: Jako strážce severu lord Stark považuje za prokletí, když ho král Robert pověří úřadem pobočníka vladaře a vyšle ho na jih, odkud se zatím nikdo z jeho rodiny nevrátil. Bezejmenní staří bohové nemají na jihu žádnou moc, Starkova rodina je brzy rozdělena a pobočník sám je polapen do sítě nebezpečných intrik. Ba co hůř, v exilu ve Svobodných městech za mořem dospěl pomstou posedlý chlapec. Jako dědic šíleného Dračího krále, jehož rodina byla vyvražděna, si dělá nárok na trůn.
A na severu, tam za Zdí, kde člověk nemůže nikdy říct, co je živé a co ne, se mezitím houfují mrtvé armády Jiných, které vyčkávají na konec léta a nadvládu dlouhé zimy. Příběh zrady a ambicí, lásky, čar a kouzel může začít. Zima se blíží!


"Když hraješ hru o trůny, buď vyhraješ nebo zemřeš."
                                                              (Cersei Lannister)

Nic tak dobře nevystihuje celou knihu (ale myslím, že to bude nakonec platit i v celé sérii) jako tento citát. Ale k tomu až za chvilku.
Píseň ohně a ledu je bezesporu fenoménem dnešní doby. Hlavně díky seriálu, který již nějakou dobu běží na HBO. Protože komu by se chtělo číst takový bichle, že?
I já jsem nejdřív přemýšlela, jestli si knihy přečtu nebo se jen kouknu na seriál. Začala jsem knihou, po 30 stránkách jsem přestala, koukla jsem se na 3 díly seriálu a pak dlouho nic. A teď jsem zase dala přednost knize. Protože kniha je přece skoro vždycky lepší než film, no ne? ;-)
Důvod, proč jsem poprvé knihu odložila, byl, že jsem se zalekla obrovského (a ze začátku nepřehledného) množství postav. Ale po nějaké době se vše srovnalo a zhruba ve čtvrtině jsem už měla alespoň v hlavních postavách a rodech jasno. Jup!
Navíc každá kapitola se vždycky zaměřuje jen na jednoho hrdinu, což velmi usnadňuje orientaci. 
Mé vřelé doporučení? V zájmu svého duševního zdraví si netvořte sympatie k žádné z postav! Žádné! Protože způsob, jakým Martin kosí své hrdiny a hrdinky, je dosti nevyzpytatelný. Oblíbila jsi si nějakou postavu? Smůla, kiš kiš. 
I když...omylem jsem viděla fotky z premiéry nové řady seriálu, takže vím, kdo tam vydrží o trochu déle. (DAMN!)
Mimochodem dnes jsem se narazila na rozhovor s Martinem, kde říkal, že když čtete nějakou knihu a hrdina se dostane do úzkých, vy víte, že přežije, protože je to přece hlavní hrdina. Ale on chce, aby se čtenáři o postavy báli. Hm, děkuji pěkně. 
Také tam říkal, že se potkal s herci a někteří z nich ho prosili, aby jejich postavu nezabíjel. Přitom on už věděl, že jsou mrtví. :-D Smůla, kiš kiš :-)
Rozhovor naleznete tady. Ale POZOR! Video obsahuje spoilery. Takže koukat jen pokud jste přečetli alespoň první 3 série. Ale "Spoilery na 4. řadu?" si pusťte. Stojí to i za tu cenu (je to tam poslední video). ;-) Hodor. :-D

A na co říct na závěr? Některé kapitoly se mi četly velmi snadno a nedočkavě jsem čekala na každou větu, u jiných kapitol naopak jsem se těžce prokousávala přes každé slovo, protože každé bodalo jako nůž. Ale nešlo to odložit. 
I když je fakt, že jedna věc ! SPOILER(když byl popraven Eddard Stark)! mě k tomu donutila a musela jsem ji jít dlouze vydýchat na čerstvý vzduch. A i když můj přítel mi to naspoileroval už dřív, stejně mě to dostalo. Chjo...
A co je na knize tak zajímavého a úžasného? Možná je to onen strach, určitě ale je to ten úžasně propracovaný a kouzelný svět. A zima se blíží. 

A písnička na konec. Přidávám se. ;-)



2 komentáře:

  1. Po tejto sérií chcem siahnuť už nejakú tu dobu :) Presvedčila si ma, že asi po nej siahnem čo najskor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost:-) A určitě ti to doporučuju. Začátek je opravdu těžký, ale skvělý. tak uvidíme, jak to bude dál :-)

      Vymazat

Každý komentář mě potěší. Odpovídám se zpožděním. Mějte strpení. <3