pondělí 7. července 2014

Dojem z knihy: Čím jdu rychleji, tím jsem menší (Kjersti Annesdatter Skomsvold)

"Vždycky mě potěšilo, když jsem si mohla něco odškrtnout." (str. 7)

Tento miloučký, lehce melancholický, ale velmi vtipný příběh (i když jde spíše o humor černočerný) vypráví o stařence Mathee, která si každý den čte v novinách úmrtní oznámení a představuje si, jaké bude to její. Do které v dětství udeřil blesk a sežehl jí obočí. Která ráda plete čelenky, ale neumí si otevřít sklenici s marmeládou. Která vymýšlí nádherné rýmy, ale bojí se lidí. Která každý den píše svému manželovi dopis do práce, aby měl u oběda co číst. A která chce zanechat stopu na této planetě, jen neví, jak na to.

Už hodně dlouho jsem se u knihy tak nepobavila. Nestává se mi moc často, že bych při čtení nějak výrazněji projevovala své emoce navenek. Ale tentokrát jsem se nedokázala udržet a musela jsem se smát nahlas. Celý příběh je plný nezapomenutelných okamžiků, které vám vyloudí úsměv na tváři, i když často jsou tyto okamžiky spíše tragikomické (třeba odchod psa Steina).

Ačkoli se může zdát, že Mathea je osoba přinejmenším podivná, zjistila jsem, že s ní mám mnoho společného. Občas se bojím chodit mezi lidi, mám radost, když řeknu něco, co se rýmuje a kdo se, proboha, má dostat do těch proradných skleniček s marmeládou?

A myslím, že každý člověk chce na téhle planetě zanechat alespoň nějakou stopu. Jenže jak na to? Udělat něco dobrého? Nebo udělat něco špatného? A jak dlouho myslíte, že taková stopa vydrží? Co když si myslíte, že už "jste na to kápli" a nakonec na váš pohřeb přijde jen nějaká cizí ženská, která doufá, že se zadarmo nají? Dá se to vůbec odhadnout?

Četla jsem rozhovor s autorkou, kde říkala, že kniha končí v podstatě happyendem. Sice chápu, jak to myslela, ale stejně nesouhlasím. Tahle kniha mít happyend nikdy nemůže. Protože prostě skončí a zanechá ve vás prázdné místo.

Argo, 2014. Přeložil Ondřej Vimr. ISBN 978-80-257-1094-4. 144 stran.






4 komentáře:

  1. Tohle si moc moc chci přečíst, respektive teď ještě víc! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem od toho čekala dost, ale že se mi to bude líbit až tak, to ne :-) Navíc je to kraťoučký (což je i nevýhoda), takže jsem to měla asi během 3 hodin přečtený. :-)

      Vymazat
  2. juuuj tuto mam vo wishliste odporucil mi ju spoluziak, snad sa raz po nu dostanem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to kraťoučký a opravdu milý :-) Souhlasím se spolužákem a doporučuji ji též :D

      Vymazat

Každý komentář mě potěší. Odpovídám se zpožděním. Mějte strpení. <3