středa 31. prosince 2014

Jáma a kyvadlo a jiné povídky (Edgar Alan Poe)

"I ten nejotrlejší člověk má v srdci struny, které ho rozechvějí, jakmile se jich dotknete."
(Maska červené smrti)

Když jsem po několika letech vzala do ruky svoji sbírku povídek od Edgara Alana Poa, bylo to jako objímat starého přítele. Když jsem ji ale otevřela, zjistila jsem, že místo přítele mám v ruce svou životní lásku.

Tyto povídky jsem četla ještě v době, kdy jsem chodila na gympl. A moc se mi líbily. A když Bastera uspořádala společné čtení, byla jsem šťastná, že mám důvod si je znovu přečíst. Navíc povídky jako žánr jsou vděčné. Můžete se jim věnovat po troškách, když zrovna máte čas a náladu a navíc si můžete vybrat, kterou chcete zrovna číst.

Ještě než společné čtení začalo, přemýšlela jsem, které povídky jsou moje oblíbené. Vzpomněla jsem si na dvě - Černého kocoura a Masku červené smrti. Ale když jsem se podívala do obsahu, najednou jsem zjistila, že vlastně miluji (skoro) všechny.

Jako první jsem se vrhla na již zmíněného Černého kocoura. A hlavou mi proběhlo: "Můj bože, kéž by tahle chvíle trvala věčně." Byla jsem opravdu šťastná a znovu jsem se zamilovala.

A pak následovaly další a další povídky. Většinou jsem se během jejich čtení nebála, ale na konci mi vždycky přejel příjemný mráz po zádech.

Mezi mé oblíbené patří kromě Černého kocoura a Masky červené smrti i Skokan, Pád domu Usherů nebo Jáma a kyvadlo.

Myslím si sice, že lehce archaický styl, kterým je kniha napsána, nebude sedět každému. Mně se ale moc líbil a navozoval tu pravou atmosféru. Měla jsem pocit, že se venku setmělo a začal foukat silný vítr. :D

Rozhodně knihu zkuste. Bylo vydáno mnoho sbírek a určitě ve svém okolí najdete alespoň jednu. A když ne, rozhlídněte se po internetu. Jelikož už je kniha přes 170 let stará, nevztahují se na ni autorská práva a lze si ji tedy stáhnout zadarmo. :-) Tak co, máte ještě nějaké výmluvy, proč Edgara nezkusit?

KMa, 2002. Přeložil Josef Schwarz. ISBN 80-7309-070-8. 496 stran. 


P.S.: Pokud vás kniha nezaujme, zkuste alespoň filmy Rogera Cormana. Jsou boží! <3

2 komentáře:

  1. Moc děkuji za zapojení jsi jediný účastník, takže vyhráváš! :D Zítra nebo pozítří bude článek :) A povídky si také dočtu já se nakonec vrhla na Gordona Pyma :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem z toho trochu zklamaná. Zrovna moje srdcovka, chtěla bych, aby ji četl každý(nebo alespoň ti, kteří říkali, že se zapojí). :D Ale samozřejmě jsem šťastná, že jsem vyhrála. :-) Děkuji. A na článek se těším. A jsem ráda, že jsi se nakonec vrhla na něco jiného, alespoň si budu moc udělat obrázek o něčem, co neznám. :-)

      Vymazat

Každý komentář mě potěší. Odpovídám se zpožděním. Mějte strpení. <3