pondělí 1. června 2015

Dobrý proti severáku/Každá sedmá vlna (Daniel Glattauer)

Stalo se vám někdy, že jste si mysleli, že jste četli nějakou úplně jinou knihu než všichni ostatní? Knihu, o které jste slyšeli jen to nejlepší, takže jste si s nadšením přinesli domů, přečetli si ji, a pak...BUM! Jste zklamaní a cítíte se podvedení. Pokud je tohle "TA" kniha, tak kde je chyba? Jsem divná já nebo jsem se jen náhodou ocitla v paralelním vesmíru?

Zápletka je vlastně hrozně jednoduchá. Když chce jednou Emma Rothnerová zrušit předplatné časopisu, splete si adresu a omylem pošle email Leo Leikemu. Časem si začnou dopisovat a vyznávat si nehynoucí lásku. Tak ňák.

(Jen na okraj - chápu, že občas člověk nemá svůj den, ale napsat emailovou adresu 3x špatně, to už je vážně na pováženou, Emmi).

Celá kniha je vlastně emailovou konverzací mezi Emmi a Leem. Jejich dopisy jsou svižné a lehké, a tak se kniha čte rychle. Jejich vztah je sice trochu pohádkový a nereálný (nebo na to prostě nejsem dost romantická duše), ale chápu -  je to spíš odpočinková četba. Na léto ideální.

Ale je zde jeden obrovský problém. Ten problém se jmenuje Emmi. Emmi a její "dokonale šťastné manželství". Emmi, která musí mít všechno, ale není schopná obětovat nic. Emmi, která "vůbec" není žárlivá a majetnická vůči Leovi (když si Leo začal s nějakou ženou, Emmi se měnila v naprosto nesnesitelnou). Emmi, díky které mě napadlo minimálně 1000 způsobů na vraždu. Emmi, Emmi, Emmi (a neříkejte, že takovou ženu si někdo zamiluje z pouhé virtuální konverzace - nevěřím).

Kdybych nevěděla, že existuje druhý díl, dostavil by se na konci Severáku "Wow!" efekt, lehké mrazení v zádech a možná bych pak všude rozechvěle tvrdila, že si to určitě musíte přečíst. Jenže jsem věděla, že čtenáři chtěli pokračování (nechápu), a tušila jsem zradu.

A teď bych nejradši křičela a brečela vzteky zároveň, protože z hezkého a vcelku originálního příběhu se stalo jedno velké klišé. Už od začátku bylo jasné, jak to dopadne, i když jsem stále doufala, že se pletu. A ani ty emaily už nebyly tak lehké a čtivé jako v Severáku.

Ááááááááááááááááááá!

Proč, Danieli Glattauere? Dal jste čtenářům to, co chtěli, ale zapomněl jste při tom na to, co jste chtěl vy. Ich bin smutná!

Kdyby jsem četla knihu Dobrý proti severáku v době, kdy ještě nebylo pokračování, rozhodně bych si to užila a možná by to byla jedna z mých oblíbených knih. Ale než jsem to stihla, přišla ona osudová sedmá vlna a vzala s sebou všechno dobré. Zůstalo jen kamení.


Dobrý proti severáku doporučuje 7 jednorožců z 10 (3 chtějí Emmi propíchnout vidlemi).
Každou sedmou vlnou doporučují 2 jednorožci z 10 (s obrovským smutkem v srdci) .

Host, 2015. Přeložila Iva Kratochvílová, 448 stran.





6 komentářů:

  1. Já jsem jedna z mála výjimek, které se Každá sedmá vlna líbila, přišla mi reálnější, vážnější, ale možná proto, že mám sama trochu podobnou zkušenost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně taky přišla reálnější, ale brala bych ji jako jinou knihu. Severák pro mě byl sice trochu nereálný, ale bylo to pro mě nové a nečekané. Každá sedmá vlna sice je vážnější, ale skončilo to stejně jako spousta dalších knih.

      Vymazat
  2. Ty jo, tak to mne sa páčila aj jednotka aj dvojka. Bola to úžasná romanca, ktorú som si aj ja, totálny antiromantik, užila. Ale chápem, ak ti to nesadlo, ale som rada, že sa ti páčila aspoň tá jednotka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky antiromantik. A snadno se znelíbí nějaká postava. A Emmi byla snad nejmíň sympatická postava za celou moji čtecí kariéru :D Ale jednička byla fajn. :-)

      Vymazat
  3. Aaaaaaaa!!!! Jakto? :D :D JAk můžeš být zklamaná? :D
    Neee...já to chápu, já jsem třeba tuhle knihu četla v tom nejlepším možném rozpoložení, jaké bylo pro knihu potřeba, prostě v ten úplně přesně správný čas( Ale chápu, že někdo může mít k téhle duologii námitky :) )Měla jsem v tu dobu k dispozici jen první díl. O druhém jsem neměla páru. Dočetla jsem a málem jsem zešílela, zjistila jsem, že je i druhý, hned jsem pro něj běžela a zase se radovala, i když o poznání méně. Prostě....pro mě dokonalé knihy, první o dost dokonalejší a těším se, až si ji přečtu znovu (nebo možná ne, protože pokazím to kouzlo!) a navíc mám teď Glattauerovu další knihu, na kterou se třesu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych to četla v podobné době jako ty, tak jsem z prvního dílu nadšená. Takhle na mě bylo asi příliš mnoho Emmi. :D A s druhým dílem se pro mě vytratilo všechno to kouzlo, který měl Severák.

      Vymazat

Každý komentář mě potěší. Odpovídám se zpožděním. Mějte strpení. <3